dilluns, 22 d’agost del 2011

SIBETA, el treball de més de 2 generacions






La sensació d´impotència i d´indignació és general a tot el poble una vegada confirmada la fatal notícia del tancament d´activitat de la Cooperativa La Valldigna "SIBETA".


Anem esbrinant més coses sobre el futur immediat de la mateixa, i si més no, sembla que no hi ha res definitiu sobre el procès del tancament de la mateixa. No s´ha fet públic si aniran el 100% de la plantilla fora, o es realitzarà un ERO (expedient de regulació d´ocupació).


Sembla que cobra més força el ERO, ja que amb aquest procés, no s´han de pagar indemnitzacions, cosa que actualment seria inviable donat el greu estat financer de la Cooperativa.


Els comentaris que anem rebent són d´indignació, en la majoria tots encarats als dirigents que han anat passant per les diferents èpoques de la SIBETA, però, amb "el futur cadàver ja al dipòsit" és molt fàcil traure valoracions, i creiem que tot ha sigut un cúmul de circumstàncies que han fet que el malalt anara empitjorant any rere any: - associacions no encertades amb altres ens cooperatius, males planificacions de campanya, males planificacions pressupostàries de despesa vs ingressos, falta total d´arguments comercials (els més importants per vendre, que al final es del que es tracta en tot negoci)... tot això unit a la crisi generalitzada ha fet que no es pogués salvar al malalt.


Sembla molt lluny aquells temps d´on està feta la pàgina web de la COOPERATIVA: http://www.sibeta.com/ on es vanaglòria de que cada any hi ha una pujada considerable de socis que volen entrar a la mateixa. Es dona la dada de que a l´any 1998 hi ha un increment de socis respecte a l´anterior del 40%.


A la mateixa web, també s´informa de que el futur de la Cooperativa és prometedor, analitzant tots els balanços fiscals i econòmics dels darrers anys, enfortits per la gran penetració comercial de la SIBETA a la Comunitat Europea.


Molt pocs sabien el que vindria apenes 4 anys després del 2000, quan va començar la crisi del sector.


Estem a hora de poder fer algo?


Perquè no una refundació cooperativista a nivell local i un rellançament comercial de les nostres taronges? locura o projecte?


segur que és més barat que tot el que s´ha estat tirant al fem els darrers anys...

69 comentaris:

  1. estaria be que no ens quedarem de brasos plegats i es fera alguna cosa a llarg o curt plaç,però amb cap i coneixement i no amb avaricia,com sempre

    ResponElimina
  2. si les coses no s'agafen calentes es deixen estar. Si hi ha que fer algo s'hauria de fer ja! Pero com, si nosaltres no entenem de estes coses, nomès de treballar i treballar i fins aixó mos han furtat, perque ha segut furtat, si els dirigents es guanyaren la vida en este sector les coses no haveren arribat tan lluny i de segur que la cooperativa havera anat com al principi.

    ResponElimina
  3. tens raó,jo sempre ho he dit.Com ells ja tenen el seu sueldo de funcionaris,asò pa ells es un entretemps.Com no perden el seu aliment perque el tenen segur,no es preocupen com si nomes tingueren aixo per a subsistir.Que es fasa alguna cosa ja i que no deixen pasar el temps.Que busquen homens dels s'abans,d'horta de tota la vida,que es preocupen per la terra i pels seus fruts i no posen a tants intelectuals que al final sempre resulta que son els que mes poc saben de l'asunt

    ResponElimina
  4. podrien juntarmos tots els que tingam terres, llarauors i parlar de fer algo. no se igual Sebastián podria organitzar eixa reunio i intentar que poguem traure algo com una societat per vendre les taronges de la gent del poble i llogar el almacent de la cope

    ResponElimina
  5. Saps que no sembla ningún desficasi lo que has dit? es una molt bona opció, bonisíma, la gent tindría faena i sería bo per a tots.

    ResponElimina
  6. no eu podría agarrar algún empresari fort de benifairó i que fora a modo de una sucursal d ell? bollo, tono etc

    ResponElimina
  7. es bona idea la del 13:44,que algun empresari de benifairo creara una sucursal,mes que res per a que la gent no es quede sense feina.El mal es que no hi hauria prou taronja,no?

    ResponElimina
  8. si ens posem en mans d´empresaris privats, i a més d´un poble que no es el nostre no anirem a cap part. seria bo veure eixa possibilitat d´associarnos tots els propietaris de terrenys i fer una cooperativa mancomunada com bé dieu per ahi amb gent de tota la vida que s´ha mascat en primera persona l´horta i la taronja. a més de combinar això amb algú que conega be el sector comercial i potenciar una especie de marca que ens diferencia i ens puga defendre al mercat. supose que tambés es criticarà pero millor quedarmos de cames creuaes??

    ResponElimina
  9. asi es parla de la faena de la faena i mes faena que en sembla molt be,pero que fem del llauraor que poc a poc anat deixant pedre les terres per que li costava diners i com diu la dita lo que no dexa dexaro,la cope es va fer per defensar la taronja del llauraor i una cosa ja du l'altra pero si l'encarem als jornals que fem del camp,de que treballem,la solucio no es bona.

    ResponElimina
  10. per a defensar la taronja s'haurá de treballar no? Quan es parla de faena i faena tots sabem que el que te que traure primer es el llaurador, pero opine que per a defensar la taronja també es te que treballar, si no es així jo no ho entenc.

    ResponElimina
  11. Això ha segut el"Cancer" i per això està cadaver, s'an calfat més el cap defensant el jornal i els ha tingut igual si el vagó, al arribar a la rotonda, volcàva....Si no, mireu , que ens coneguem tots, la rapidesa per eixirsen els llauradors amb fanecades, al donarse compte del que pasava, es defensàva el jornal i poc la tarònja i el que defensa el jornal, poques fanecades inscrites, apart, molts socis tenien les fanecades bones fòra de la Cope, diguent eixes son de la dona o eixes son del sogre.. Ens coneguem tots, no?

    P.D. Eixe anònom que no para de dir; Jo ja ho deia. Segur que ho deia al bar o al Pont de la Font, on tocava a una Junta General, segur que no deia RÉS......

    ResponElimina
  12. al de les 15:46,massa he dit,massa,i per això ma anat com ma anat..I tu?Tu dies?

    ResponElimina
  13. te raó el de les 16:13, la gent que parlava a la cara en juntes, en l almacent, on calía... se la fartaven que es lo que voleu ara? el que trea la cara li tallaeu el nas i ara aneu parlant...

    ResponElimina
  14. No, tampoc deia però, jo no dic; Jo ja ho deia... La veritat es que tots em parlat on no tocava.

    ResponElimina
  15. No anem a barallarmos ara per si jo deia o deixava de dir,o si tu deies o no.El que ha dit,pos ua dit,li haja anat mal o be,i el que no,que ara no es queixe.Eixa no es la cuestio ara que ja ha passat la tronà.El que em de preocuparmos ara es de tornar a ferla marxar amb gent que es preocupe pel camp i per la terra,i no quedarmos parats

    ResponElimina
  16. Seguix pensant igual. Si es defensava el jornal per conter de les taronges mal fet per la gent que manava perque son ells els que dien com s'havien de fer les coses, la JUNTA RECTORA ha segut DICTATORIAL I ABSOLUTISTA.

    ResponElimina
  17. Pues si algo haurem de fer, pero com voreu ni ací mos posem d'acord.

    ResponElimina
  18. El que tinga una solució seria i viable on s'hauría d'encarar, perque parlem ací pero desde ací no podem fer res.

    ResponElimina
  19. Lo que he dit antes era una pregunta,disculpeu.

    ResponElimina
  20. d'acord an al de les 16:31

    ResponElimina
  21. qui podria entendre de tot?de com menejar el camp,com trobar contactes per a l'eixida de la taronja,etc..algu de paraula i de fets que entenga(sense animo de lucre,clar)

    ResponElimina
  22. Ara ja està el mal fet. Les coses que són de tots van com van. Jo no entenc massa d'economia ni de gestió comercial, però no es podria fer un tipo de gestió on un privat es dedicara a comercialitzar i després que es quedara un tant del benefici i altre per pagar als llauradors. Es algo que em ve al cap. Jo no soc soci però em cau la cara de vergonya de com està quedant este poble.

    Anim i endavant.

    ResponElimina
  23. o siga que ho agarrem per on o agarrem esta mes que negre l'asunt,no?

    ResponElimina
  24. Si que esta negre, per aixó no es que hauriem d'anar hui per hui a lo facil i que algun comerciant es fera carrec treballant en l'almacent? els comerciants de beni pareix que als anat be i de moment sería una bona solució la del 13:44

    ResponElimina
  25. volem entrar en este debat tan interessant i a la vegada important per a tots els que volem que Simat no desaparega com a poble agrícola i valencià: faria falta una espècie de "sindical" a nivell de Simat que juntara totes estes qüestions i que poguera armar un front comú dels llauradors: terres, cultius, comercialització. perque no es poden fer taronges de simat amb qualitat, nom i bona eixida comercial? la unió fa la força però volem eixa unió?

    ResponElimina
  26. Jo la veritat no tinc ni un taronger, pero sóc de Simat i se que s'acaba d'afonar un dels pilars de l'economia simatera i això anirà desgastant encara més la precaria situació del poble. No sols pels que es queden sense feina sino per que això també provocará una baixada del consum que tindran els demés comerços. Jo crec que és responsabilitat de Sebastián convocar reunions per a analitzar la viabilitat d'un nou projecte, pero esta vegada, en la meua opinió: mirant per la toranja (que és la que dona de menjar), prou d'enxufismes (qui no siga treballador, fora del projecte) i gent amb honrà i coneiximents del mercat de la taronja (i tindre en conter que si es vol talent, es té que pagar)

    ResponElimina
  27. les comparacions sempre son odioses,i no sere jo qui compare a la SIBETA en la FORD de almusafes, ni SIMAT en VALÈNCIA,pero sempre que esta empresa fa un estarnudet la generalitat li posa el SAMUR.crec que el nostre actual alcalde no deuria deixar pasar esta cituaciò sense averse interesat i al menos prwguntar si hi ha algo que el poble (l`ajuntament)pot ajudar en algo.

    ResponElimina
  28. aixo que acabes de dir es una parida sense cap ni peus

    ResponElimina
  29. Em ve al cap un "Potser s'hagués pogut evitar", menys jornals i més cauts a l'hora de liquidar. Com podem continuar dins sense un pla previ per a liquidar les despeses tan grans que tenim i ara a veure vindre ??? La cooperativa ,els poquets/es treballadors que queden, podrien fer de mediadors amb els comerços que vindran a collir la taronja dels que abans eren socis, podria muntar ja quadrilles per si de cas, una telefonada als comercials, magatzems, comerços...el no ja el tenim i si oferim treballadors qualificats als que venem a comprar, potser funcione. Ànim

    ResponElimina
  30. Lo de Ford en el País Valencià no té res a vore amb este desastre. En la Ford directa i indirectament treballen 30.000 persones, el que representa un 0,6% de la població del País Valencià. Ara digueu-me quin percentatge de gent treballava treballava directa i indirectament per a la Sibeta contant que som un poblet de 3.000 habitants. Lo que està passant a Simat és molt més greu

    ResponElimina
  31. si es molt greu,pero els responssables van de guays per ai.per aells no nian castics,sols per als pobres treballadors/es .per als q compren taronga cara i roin sense entrar dins del bancal,tampoc nian castics.per als dessonrats de enrrique i vicenta tampoc nian castics.per als de la gunta per confiar en esta gentola,tanpoc nian castics.irresponsablesssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss.

    ResponElimina
  32. D'acord amb el de les 10:52.Per a ells que?Ells continuen dormint perque saben que tenen un sou seguret en altre lloc.A ells que,que hi haja gent que deixe ja de dormir pensant que els donara de menjar als fills o com pagara l'hipoteca?No s'han menejat a res quan han vist que la cope se n'anava a fer puñetes,al contrari,els viatgets continuaven i a les juntes rises i mes rises

    ResponElimina
  33. no vullgueu tirar la culpa ara als que eren uns manats(10:52)algo en tindran pero no tant per a tancar l'almacent, perez va dir en la reunio que va fer al almacent que tot havia segut perque havien tingut "mal ull" per a les compres de les taronges perque compraven car i venien barato durant els ultims 3 anys. Raul el comprador es va excusar diguent que ell no comprava res sense permis. Total que es vaen donar les culpes uns a altres aixo es "companyerisme". Bueno, i gracies a estos estem en este embolic.

    ResponElimina
  34. Jo crec que es podria fer un tipus de cooperativa on cadascú ficara el que té. Si no tens bancals ho poses en feina, així tots s'implicarien en traure beneficis. Es molt bonic criticar als amos per part dels treballadors per què tenen els bancals roins, i a l'inreves també els amos es pensen que els treballadors tenen d'estar sempre al seu servici. Tothom té drets i deures, el que cal es delimitar quins són els que pertanyen a cadascú.

    ResponElimina
  35. molt be aquest ultim comentari,pero es deuria de començar a menejar ja,no deixar que vinga setembre,octubre,novembre..i la gent sense feina

    ResponElimina
  36. tens tota la raó,per com mos menejem? algú ho sap?

    ResponElimina
  37. eixe es el mal,que no sabem per on tirar..

    ResponElimina
  38. nosaltres creguem que s´hauria de convocar una assemblea amb totes les parts que estiguen interessades, que per perdut, ja està tot perdut i no costa res intentar-ho. hauria d´estar tot tutelat pel nostre Alcalde que podria fer perfectament de mediador. mentre tingam terra i gent no donem mai res per perdut.

    ResponElimina
  39. que fem pues? es parla en l'alcalde i despres fem bando? per eixample

    ResponElimina
  40. Totalment d'acord en el de les
    10'52, pero et deses mols mes noms, com Polaris en la etapa de Rosendo, feia un fum d'hores esperant els trailers per carregar sense fer res, apart de que fumaba dins l'almacent i bebia alguna cosa que altra, per no dir el seu fill que volia estudiar i tenia algun privilagi. Dani el de les camares, mes hores que ningu sense controlar lo que feia, damunt enviava camions a la pelaora dels bancals dels socis sols mirant el cuatre casons de dalt, apart que cuant estava Rosendo tenia un plus de 300 euros i l'estiu pintaba l'almacent niaguent fixes, tot aixo per l'amistat que tenien ells dos. Mari Carmen ara a la junta i Juana igual, cafenets a tota hora, Puri la malcriaeta. El tecnic Juanjo que no isia del cuartet per anar a l'horta sempre amagaet ahi dins, per aiso esta tan blanquet. I jo en pregunte la junta s'enterava de algo......

    ResponElimina
  41. Crec que t'has pasat una miqueta,i en lo del plus del 300 euros hi havia MOLTA mes gent que eu cobrava, tot en el beneplacit de la junta perque aixo eu van implantar ells a amagats de la gent: dels socis i dels traballadors.

    ResponElimina
  42. al de les 19:18. Si estaven tan controlats tos com es que au deixat que tota eixa gent fera eixes coses?

    ResponElimina
  43. un plus de 300 euros???per a que i per a qui?

    ResponElimina
  44. control, crec que no i havia gens, "libertinaje total"

    ResponElimina
  45. Els plusos eren per a les persones que damunt tenien el jornal tots els dies, les que tenien una faena fixa, fou posat per la junta de rosendo i sancho i saneleuterio tambe foren partidaris.

    ResponElimina
  46. continue digent el mateix entre tots l`an morta i ella asoles sa mort,tots sabien de tot i ningu dia res no fos cosa queeeeee.....

    ResponElimina
  47. els que dien sels carregaven

    ResponElimina
  48. Tot això que esteu diguent, suposadament, plussos, etc. etc.. No es pot denunciar a posteriori i demanar reponsabilitats??? El pintor d'estiu que anomeneu, a les xàrxes socials no diu lo mateix...... I menys, nombra lo de que cobrava plussos.

    ResponElimina
  49. Tots son iguals, Perez, Saneleuterios, Inses, Galeres, Sancho, tots unflant-se la seua classificació. Demanem RESPONSABILITATS JAAAAAAAAAAAA!
    Respecte de l'alcalde, ell es un soci més. Un regidor es va reunir des de fa anys amb les 2 cooperatives de Simat per intentar fusionar-les, això eu sé de fa anys, pero no s'ha conseguir, per no voler soltar la botifarra grossa, massa interessos de les 2 juntes. La culpa la té l'obrer, els socis. Ara busca qui ta pegat. Per cert, hi haurà una fuga de socis, de la cosiva i de l'altra.

    ResponElimina
  50. Pues a una Junta de la Cosiva, l'altre día, es van demanar 2.000€ per barba, tant a treballadors com a sòcis, per a seguir treballant. Ja hi ha què, sabent com està el percal, ha fugit. Gent de dalt....

    ResponElimina
  51. algu sap si la COSIVA va pel mateix cami que esta?Tambe van a tirar a tots al carrer i tancar portes?Perque si es aixina,que DIOS NOS PILLE CONFESAOS

    ResponElimina
  52. Home, a mi m'ho va comentar un familiar i, el fet de que li demanen 2.000€ per a seguir treballant, no son molt bons síntomes, no?

    ResponElimina
  53. a pues,ara si que ens ve l'ecatombe..

    ResponElimina
  54. Sip, malament, malament.

    ResponElimina
  55. A mi m'han dit, de la COSIVA, que si que volen obrir pero que necesiten que es firmen un aval de 2.000 E no que els donen els diners. Ojala aixina s'apanyaren i ixiren endavant que sería una desgracia molt gran que també tancaren,

    ResponElimina
  56. Al fí i al cap es lo mateix, si tens els diners els dones i si no, firmes un aval, si tel concedixen, i pagues interesos sobre eixos 2.000€ fins que tornes l'aval.

    ResponElimina
  57. Bueno no fem especulacions i a vore lo que diuen en la asamblea del dimarts i allí ja es decidirá pero s'haurá de fer tot lo posible per traureu endavant, al menys es lo que pense jo.

    ResponElimina
  58. Això no son especulacións, això son faves contaes o mosca o tosca

    ResponElimina
  59. Jo crec q ja esta be de tirar la culpa als treballadors, ahi hi ha molta gent q ha tingut interes per la coop. Vullgueu o no vullgueu ahi hi ha molta gent q ha tirat del carro quan els q tocava s'han girat d'esquena. Ho dire aci i on siga menester. No poseu a tots en el mateix pot.

    ResponElimina
  60. Saps que passa? que els treballadors hem tirat del carro pero els que anavem dalt no erem nosaltres, quina ironía no? ells segueixen dalt i a nosaltres que m'ho s'espera¿

    ResponElimina
  61. Exacte! Per aixo crec q ja esta be de nombrar a treballadors ja q son els ultims de la cua, per a algo hi ha una directiva, no? Si les coses no s' han fet ben fetes no es culpa dels treballadors si no de la gent q ens havia de posar en el nostre lloc i no ho ha fet. Per q segueixc diguent q si no havera hi hagut gent responsable, baix al magatzem, tal volta aço ja ho haverem passat fa anys.

    ResponElimina
  62. Estic llegint els comentaris que hi han i em pareix molt interesant el del 23 d´agost a les 10:52.
    Nomena a gent que era responsable i que no tenen càstic. Lo únic que vull dir-li és que si ells tenen feina ara, segurament serà perquè ténen un poc més de cultura que tú, perquè per anar a buscar-te la vida per a treballar, almenys, tens que saber escriure un poc millor. Axina que aprén un poc més si vols prosperar en la vida i no estar en el paro sempre.**

    ResponElimina
  63. Llavors, per la mateixa regla de tres, la gent amb cultura i sense escrúpols pot aprofitar.se de la resta. Podem tenir gerents preparats que ens robin, cultes presidents que es forrin i de pas ens arruïnin, i això estendreu a tots els àmbits de la política i la societat.
    Tens tota la raó, això és el que està passant

    ResponElimina
  64. La gent amb cultura no es mereix castic, aixó correspon a la plebe. Este tito si que seria un bon politic, a lo millor es un dels que ens governa.

    ResponElimina
  65. Tots els treballadors han tingut el seu càstic, lo dels gerents, presidents,... no crec

    ResponElimina
  66. Pero si el problema estem digentlo entre tots, la gent el que vol es ganyarse un bon jornal, li dona igual cobrar la fruta 1 € mes o menys, el gerent com es un semienxufat fa el que li diu la junta i no ejercix de gerent, i ens porta a la ruina, per cert cregeu que bollo o tono voldrien treballar en una almacent que cadascu fa el que li dona la gana sense ordre ni res de res, crec que aixo sols pasa a les cooperatives i en especial a simat

    ResponElimina
  67. Ara la cooperativa ja la te i ningun comerç del alrededor voldra agafar-la. Això ja està cremat

    ResponElimina
  68. Volia dir que la cooperativa ja te mala fama.

    ResponElimina
  69. Bon dia:

    En primer lloc no hi ha que discriminar a ningún persona d'aquest almacent, desde el soci fins al treballador.... ho dic perque tot el que ha passat en el fons s'asperava, desde el primer fins a l'ultim han consentit una serie de gastos en nómines, plusos i demés aportaciones econmiques indegudes a alguns treballadors, i com sempre passa mentre tot funciona, tots callen i ara vé en quant la cosa deixa de funcionar tots saben el perque. Començant per els sous desorbitats dels Gerents i Presidents, ( abans de l'actual ) a els sous deshorbitats de les secretaries sense cap tipus de titulació. La mala administració econòmica es la culpable de te tot aquest problema que li ha vingut damunt al almacent. Aquest almacent sempre ha treballant molt i tind que ser dels mes rics de la Comunitat Valenciana, té inclús una Gasolinera que encara que no surta a la llum ( tots saben el perque ) ha de tindre uns beneficis, ya que no pot i haure perdues perque no es una material que es faça roïn a fer ús d'ell. Per anar tot en bon camí, hi es tindria que negociar amb junta, socis y treballadors, nçar tot de nou, com si fos nova l'almacent, d'hai administrar com es degut, buscant les ajudes que calguín de Subvencions i demés e intentar sortir a flot. De vagades hiha que fer sacrifisis i més en aquesta empresa que més que rés ha sigut sempre familiar. Lluitar per solucionar el problema abans de que faça greu del tot i deixar de fer-se mala sang en comentaris que no venen al cas. Feu Unió, ( si es vol )i entre tots busqueu una solució.

    Salutacions
    (espere no haver ofes a ningú)

    ResponElimina