dimecres, 8 de desembre del 2010

La precampanya s’escalfa en la xarxa

UNA CAPTURA DE LA WEB DE L''ALTRE' JOAN CALABUIG.

A poc menys de mig any per a les pròximes eleccions municipals i autonòmiques, els partits i els seus simpatitzants, moltes vegades de manera anònima, prenen posicions en Internet per a defensar els seus i, segurament amb més repercussió i enginy, minar a l'adversari.

"Yo quito, yo pongo, yo pongo, yo quito, a la Rita y al Paquito" cantava un Bernie Eccleston personalitzat a l'estil South Park al costat de Francisco Camps i Rita Barberá en un vídeo en YouTube que, parodiant el xantatge electoral amb què es va realitzar el desembarcament de la Fórmula 1 a València, va ser un dels hits de les passades eleccions autonòmiques a la Comunitat Valenciana. El seu rendiment electoral, i el d'altres propostes similars, va ser el ja conegut, i no són pocs els estudis que assenyalen que la capacitat d'influència de la campanya electoral a través de la xarxa és encara molt limitada; però, no per açò cap dels partits renuncia a donar la batalla en aquest terreny. I ara mateix, a poc menys de sis mesos de la següent cita electoral, els primers envits en la xarxa ja són visibles.

Sens dubte, el primer gol per l'escaire l‘ha rebut el candidat socialista a l'alcaldia de València Joan Calabuig, els assessors de la qual no estigueren tan ràpids com els seus rivals polítics a l'hora de registrar el domini .com del seu nom. Així, des de fa pocs dies és visible en www.joancalabuig.com una web en la qual un tal Joan Calabuig, diu presentar-se a l'alcaldia de la ciutat de València "per a poder estar una mica més prop de la principal responsable" de l’"evolució" de la ciutat, "Rita Barberá". La web, que parodia una suposada mancança de diferència de parers entre el socialista i la popularista, inclou al seu torn alguns vídeos penjats en YouTube, en els quals es barregen el vídeo de Turisme València, Valencia increíble pero cierta, amb altres tres sobre el Cabanyal, dos extrets de mitjans de comunicació, i un tercer facturat per simpatitzants del PP, els autors del qual se les enginyen per a dir que l'alcaldia de Rita Barberá serà la que solucione la degradació que la seua gestió ha generat (açò últim no s'indica). El domini www.joancalabuig.com, comprat fa escassos dies, té com a contacte administratiu, tècnic i de contractació, Alejandro de Pedro Llorca, que entre 1996 i 2004 va impartir cursos impartits en centres homologats per la Conselleria de Treball de la Generalitat, i en l'actualitat imparteix cursos en l'Institut Valencià per a la Formació a Empreses i Organismes oficials.


Esta última línia, que no oculta l'adscripció política dels seus autors, és més procliu a trobar el rebuig d'un possible simpatitzant que la que llança la pedra i amaga la mà

L'enginy dels simpatitzants del PP —o dels adversaris del PSPV— no acaba ací, ja que des de l'anterior web el visitant coneixerà l'existència de www.blanquerias.com, una altra web satírica que esta vegada carrega contra els socialistes valencians al complet prenent el nom del carrer on està instal·lada la seua seu autonòmica a València. La web ofereix en primer terme una selecció de vídeos que —com el titulat Benidorm Crest— tracten de furgar en les ferides dels socialistes. En segona instància, promet per a un futur proper —encara que n’ofereix ja alguns exemples— fitxes sobre els principals actors socialistes. Seria una espècie de versió autonòmica i popularista de la veterana web estatal www.losgenoveses.net, però en un plànol més satíric i sense la vocació informativa de la web que recopila pàgines i pàgines d'escàndols i corrupteles del partit conservador, detallades a més en les biografies de cadascun dels seus protagonistes.

En una línia similar a la de Los genoveses, amb el PP en el punt de mira, però sense una vinculació política clara, es trobaria la pàgina de Facebook i la web Razones para no votar al PP en València. En este cas, la web es limita a relacionar les innombrables dades negatives que genera la gestió del partit conservador al capdavant de les diferents administracions locals i autonòmiques valencianes, que dia a dia arrepleguen els mitjans de comunicació.

Ja en una línia de proposta, un dels passos més cridaners realitzats els últims dies és l'emprés per Bloc Jove, el grup jove del partit nacionalista valencià, que van llançar la web www.elquenovorasacanal9.com en la qual bàsicament s'arrepleguen les participacions dels representants del grup Compromís en les Corts, que, bé pel seu caràcter incisiu, bé per la mordassa autoritària amb què es gestiona la radio televisió pública valenciana, no es veuen ni s’escolten —com indica el nom de la web— en RTVV. De la mateixa manera, els partits, també estrenen i difonen en la web, vídeos de les seues campanyes d'escalfament, com fa escassos dies va fer el PSPV amb el titulat Lo que debe la Generalitat.

No obstant açò, esta última línia, pel seu caràcter obert, que no oculta l'adscripció política dels seus autors, és més procliu a trobar el rebuig d'un possible simpatitzant que la que llança la pedra i amaga la mà, per la qual cosa—encara que algunes intervencions puntuals de Mònica Oltra arreplegades en YouTube hagen tingut desenes de milers de visites—, és la segona opció la més emprada i reeixida fins hui. Una guerra de guerrilles que solament acaba de començar.